آیا میدانستید : آیا می‌دانید که با ثبت نام در راسته بازار در بیش از 100 سازمان دولتی و غیر دولتی دیده می‌شوید.

برترین ها

دیگر مقالات

مرتبط


بررسی چالش ها و فرصت های کاری جهت ورود به بازار چای در ایران

همانطور که می دانید 15 دسامبر معادل 25 آذر روز جهانی جای می باشد. روزانه میلیون‌ها نفر از مردم جهان حداقل روزی یک فنجان چای می‌نوشند. این روز برای توجه بیشتر به حقوق کارگران صنعت چای است.


برای اولین بار در سال 2005 در دهلی نو (هند) روز 15 دسامبر را به عنوان روز جهانی چای نامگذاری کردند و جشن گرفتند. هدف از نامگذاری این روز به عنوان روز جهانی چای و برگزاری مراسم، جلب توجه دولت و شهروندان به اهمیت تولید این محصول، تجارت و تاثیر آن بر زندگی کارگران، چایکاران و زحمتکشان صنعت تولید چای است.


از سال 2006 میلادی به بعد سایر کشورهای چای خیز همچون بنگلادش، سریلانکا، نپال، ویتنام، اندونزی، کنیا، مالاوی، مالزی، اوگاندا، هند و تانزانیا و… از روز جهانی چای استقبال کردند و تا به امروز همه ساله با بزرگداشت روز جهانی چای و برگزاری جشن، توسعه پرورش این گیاه ارزشمند و افزایش تولید و صادرات آن را مهم می شمارند. هم اکنون چین با 80 میلیون چایکار بیشترین تعداد چایکاران و با 2 میلیون تن بیشترین تولید چای را در جهان داراست. همنچنین چین با بیشترین اراضی سطح زیر کشت چایکاری در جهان که معادل 2 میلیون و 72 هزار هکتار است رکورد دار می باشد.


در ایران هم برای اولین بار در سال 1394 در دانشگاه آزاد اسلامی لاهیجان بزرگداشتی برای چای صورت گرفت و اهمیت این کالای استراتژیک در این بزرگداشت بررسی گردید.


اگر بخواهیم راجع به نحوه کسب و کار و اشتغال در این صنعت اشاره کنیم، میتوانیم به نحوه ورود بذر جای به ایران از کشور هند اشاره کنیم. تخم چای برای اولین بار توسط محمد میرزا کاشف السلطنه در سال 1285 هجری شمسی به همراه چهار هزار گلدان چای، قهوه، تخم کنف، دارچین، فلفل، میخک، هل، انبه، گنه گنه، کافور، ریشه زردچوبه، زنجبیل و ... به ایران وارد شد. وی پس از مطالعاتی که در مورد نحوه کاشت و برداشت چای انجام داده بود، یکی از شهرهای شمالی کشور بنام لاهیجان را برای اینکار انتخاب کرد. این شهر امروز به عنوان مرکز کشت چای در ایران درآمده‌است. مقبره وی در لاهیجان امروز به صورت گنجینه تاریخ چای ایران در لاهیجان درآمده‌است.


چای یک کالای استراتژیک و از اقلام مصرفی تمام اقشار جامعه است. چای پرمصرف ترین نوشیدنی پس از آب در جهان و یکی از با اهمیت ترین محصولات نقدینه آفرین در بخش کشاورزی است چای همواره در سبد غذایی خانوار ایرانیان جایگاه ویژه ای داشته و دارد. از اینرو که یک وسیله پذیرایی و هم یک سنت برای مصرف در وعده های عذایی مانند صبحانه می باشد.


گردش مالی صنعت چای در کشور حدود 2 تا 3 هزار میلیارد تومان می باشد. در واقع می توان گفت توجه نکردن به این محصول می تواند آسیب های جدی به بخش کشاورزی و معیشت کشاورزان و کارگران و از بین رفتن فرصت های ایجاد اشتغال و شغل های پایدار در بخش تولید، فرآوری، صنایع بسته بندی و فروش بوجود آورد. اگر به مشکلات گفته شده توجه نگردد، کشور وابسته به واردات چای و همچنین فاچاق این کالای استراتژیک خواهد شد. 


آمارهای جالب از اشتغال در صنعت چای ایران
در حال حاضر حدود 26 هزار هکتار باغ چای در دو استان گیلان و مازندران قرار دارد که از این مقدار حدود 21 هزار هکتار مورد بهره برداری قرار میگیرد. حدود 55 هزار خانوار چایکار بطور مستقیم در باغات چای مشغول بکارند و 100 درصد درآمد و معیشت شان از محصول چای است. در کل برای 100 هزار خانوار در بیش از 151 کارخانه چای سازی که متناسب با ظرفیت تولیدشان بین 30 تا 60 نفر شغل فصلی و دایم ایجاد گردیده است. طوریکه اگر هر خانوار را 5 نفر در نظر بگیریم بطور متوسط 500 هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم در صنعت چای اشتغال دارند و این تعداد جدای از تعداد شاغلینی است که در بخش بازرگانی (صنایع بسته بندی و فروش) اشتغال دارند. 


مصرف سرانه کشور چیزی در حدود تقریبا 100 هزار تن است و چنانچه مصرف هر فرد بین 3 /1 تا 4 /1 کیلوگرم چای باشد در حدود 110 هزار تن سالانه چای در کشور مصرف می شود. اگر ارزش اقتصادی این محصول از قرار هرکیلوگرم چای 5 دلار در نظر بگیریم 550 میلیون دلار است و کالایی است که الزاما و حتما باید در سبد مصرفی خانوار باشد و جایگزین هم ندارد و اگر جایگزین داشته باشد یک جایگزین خاص مانند قهوه است. بطور متوسط در باغات چای دارای شبکه آبیاری بین 1 تا 3 نفر و در باغات دیم هم میانیگن 1.5 نفر اشتغال دایم دارند.


مزیت های تولید چای در ایران:
•    سرانه مصرفی چای در ایران بسیار بالا می باشد. همانطور که در بالا ذکر شده است، مصرف سرانه کشور چیزی در حدود تقریبا 100 هزار تن است و چنانچه مصرف هر فرد بین 3 /1 تا 4 /1 کیلوگرم چای باشد در حدود 110 هزار تن سالانه چای در کشور مصرف می شود.
•    صادرات چای در ایران فرصت بسیار خوبی را در ختیار چایکاران قرار می دهد. همسایگی با کشورهای مهم مصرف کننده چای ( روسیه، عراق، ترکیه، پاکستان و جمهوری های شوروی سابق) فرصت صادراتی خوبی را برای ایرانیان فراهم می کند.
•    عدم استفاده از سموم دفع افات در باغ های چای و تولید محصولی ارگانیک می تواند محصول ایرانی را در بازار بی رقیب سازد. در ایران با توجه به فصل 6 ماهه برداشت ، در شش ماه دیگر سال گیاهان بخواب می روند که نیازی به سم پاشی نیست و این مهمترین ویژگی چای ایران است که در بازارهای جهانی به آن اعتبار بخشیده است.
•    عطر و طعم خاص به دلیل کشت در منطقه معتدل شمال ایران به عنوان یکی از اصلی ترین مزین های رقابتی چای ایرانی می باشد.

در کل اگر شرایط ایستا و پایداری در کشت چای، برداشت و تحویل به کارخانه و فراوری چای خشک باشد، دولت می تواند با سیاست های تشویقی مانند افزایش قیمت خرید تضمینی برگ چای سبز، معافیت مالیاتی، توسعه آبیاری تحت فشار، به زراعی و احیای باغات مسن و فرسوده چای فرسوده و ارائه تسهیلات به بخش تولید از این صنعت حمایت کند و اگر حمایت های مستقیم و غیرمستقیم دولت از این صنعت استمرار داشته باشد کشاورز ، کارخانه دار ، تجار و مردم نیز استقبال جدی تر از این صنعت خواهند داشت.


با توجه به آمارها و ارقام گفته شده در این مقاله در می یابیم که توجه به این صنعت می تواند باعث افزایش رونق تولید این محصول استراتژیک در کشور شود که اینکار باعث اشتعال پایدار خواهد گردید.
 




مشخصات

عنوان توضیحات
موضوع تجربی

نظرات کاربران

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!