آیا میدانستید : آیا می‌دانید که راسته بازار بزرگترین حامی کسب و کارهای خانگی در کشور است.

برترین ها

دیگر مقالات

مرتبط


اصول مذاکره تلفنی با نگاه به تولیدات خرد و خانگی

روش‌های مختلفی برای برقراری ارتباط با مشتریان و خریداران محصولات مختلف ازجمله محصولات تولید شده در کسب و کارهای خرد و خانگی وجود دارد. الزاما فروش محصولات تنها بصورت حضوری و رودررو نخواهد بود و ممکن است تولید کننده محصولات خرد و خانگی و صنایع دستی مجبور باشد که بسیاری از مشتریان خود را از طریق وسایل ارتباطی نظیر تلفن و بصورت غیرحضوری معرفی کرده و به فروش برساند.
در رابطه با فروش تلفنی محصولات باید توجه داشت که تنها قصد ما فروش آن‌ها نیست بلکه ایجاد اعتماد در مشتری جهت خرید محصولات برای مدت‌های طولانی و دفعات متوالی خواهد بود. اگر در اولین برخورد نتوانید بر مکالمات خود تسلط داشته و مسیر صحبت را به سمت فروش محصولات هدایت نکنید احتمال تبدیل مخاطبتان به مشتری بسیار اندک است. بطور کلی برای بازاریابی و فروش محصولات خرد و خانگی، صنایع دستی و سنتی اصول و قواعدی وجود دارد که لازم است یک به یک مورد توجه و دقت قرارگیرند تا بهترین بازخورد را از عملکرد پیش رو داشته باشید.
رعایت آداب تماس تلفنی
معمولاً در مذاکرات تلفنی هیچکدام یکدیگر را نمی‌شناسند. اولین برخورد بصورت غیرحضوری و تنها با کلام صورت می‌گیرد. بنابراین لازم است اصولی رعایت شود تا مشتری با حس مثبت علاقمند به ادامه گفتگو گردد. بطور مثال خوب گوش سپردن به سخنان طرف مقابل علاوه بر ایجاد حس احترام در کسب اطلاعاتی چون نیازها و توقعات وی بسیار مؤثر خواهد بود. اجازه دهید تا سخنان خود را تمام و کمال بازگو کنند و میان صحبت آنها صحبت نکنید. همچنین هنگام پایان مکالمه اجازه دهید ابتدا ایشان تماس را قطع کنند. این اصول در حین آغاز مکالمه، حین مکالمه و اتمام آن بیشترین اثرگذاری را بر مذاکره تلفنی خواهد گذاشت.

تسلط بر موضوع

توجه به احتیاجات مشتری و اهمیت به نیازهای وی در رابطه با تولیدات خرد و خانگی و صنایع دستی، ازجمله مهمترین عوامل مؤثر در فروش موفق خواهد بود. در اینجا لازم است که تصمیم‌گیری را برعهده خود مشتری بگذارید. اطلاعات لازم را بصورت صحیح و کامل ارائه داده و درنهایت انتخاب را به خود مشتریان بسپارید. اینگونه علاوه بر احترام به مشتریان، احساس مثبت و قدرت اختیار را در آن‌ها بوجود می‌آورید.

مثبت اندیشی

مخاطب محصولات خرد و خانگی دارای سلایق و علایق خاص خود هستند. بنابراین، لزومی ندارد که تمامی مشتریان بالقوه شما تبدیل به مشتریان دائم شوند. ممکن است تنها ده درصد فروش موفق داشته باشید. و این به معنای آن است که توانسته‌اید 10 درصد از مخاطبین خود را به مشتری تبدیل کنید. از نه شنیدن نهراسید و مطمئن باشید که در آینده می‌توانید این آمار را افزایش دهید.

احترام

روی باز و برخورد خوش لازمه فروش موفق در هرنوع کسب و کاری ازجمله کسب و کار خرد و خانگی است. در مکالمات تلفنی باید در عرض چند ثانیه محصولات را توصیف و فرد را مجاب به خرید آن‌ها نمود بدین ترتیب، امکان برقراری ارتباط از طریق معاشرت و احترام به مشتریان می‌تواند اثرات مثبتی برروی فروش موفق محصولات داشته باشد.

بروز عواطف و احساسات

برای فروش محصولات باید حس مثبت خود را درباره آن منتقل کنید. اگر شما هنگام توصیف محصول رضایت خاطر و احساسات مثبت خود را بروز ندهید نمی‌توانید انتظار داشته باشید که مشتریان شما بدون اینکه محصولات را بصورت واقعی دیده و یا با آن ارتباط برقرار کرده باشند مشتاق خرید و استفاده از آنها شوند. 

مهارت برقراری ارتباط

اثرگذاری برروی مشتریان نیاز به تحلیل شخصیت و بررسی روحیات وی دارد. محصولات تولید شده در کسب و کار خرد و خانگی حاصل ذوق و قریحه و هنرهای دستی و سنتی است بنابراین برای اثرگذاری برروی مشتریان بهتر است که با تسلط بر شخصیت وی مسیر بحث را هدایت کنید. 

ذخیره اطلاعات مهم در حافظه

شما به عنوان فروشنده محصولات خرد و خانگی، اغلب مواقع معرفی محصولات را بصورت تلفنی انجام می‌دهید. عکس العمل‌های مختلف را به یاد داشته باشید. همچنین اطلاعات مختلفی که در برخورد با مشتریان و مخاطبان کسب می کنید می تواند در ادامه روند فروش، تجربیات قابل توجهی را برای شما به ارمغان آورد. همچنین به خاطر سپردن علایق و سلایق مشتریان قدیمی می‌تواند این حس را در آنها ایجاد کند که به آنها اهمیت می‌دهید و زمینه را برای خرید مجدد فراهم می‌سازد. 
فروش محصولات خرد و خانگی، صنایع دستی و همچنین مواد خوراکی تولید شده در منازل، بصورت تلفنی ممکن است راه آسانی نباشد. اکثر مشتریان و علاقه‌مندان به این سبک محصولات ترجیح می‌دهند که ابتدا محصولات را ببینند و سپس اقدام به خرید آنها کنند. فروش تلفنی اغلب در مراکز عمده مؤسسات، سازمان‌ها و واسطه‌های فروش همچون فروشگاه‌ها صورت می‌گیرد. راهکاری که برای این موضوع می‌توان پیشنهاد داد تهیه بسته‌های نمونه و یا آرشیو تصاویر از محصولات تولید شده می‌باشد. که تولید کننده می‌تواند درصورت تمایل آنها را بصورت الکترونیک و یا ارسال بسته پستی به دست مخاطبین برساند. همچنین راسته بازار با ارائه امکاناتی نظیر فروشگاه اینترنتی فضایی را جهت نمایش محصولات در اختیار علاقه مندان قرار داده است تا با بارگزاری تصاویر محصولات تولید شده، آرشیوی از نمونه کارها را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. 


 


نیک سازه پارس
1399/01/31 | 17:24

کلمات کلیدی :

مذاکره تلفنی


نظرات کاربران

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!