آیا میدانستید : آیا می دانید که راسته بازار برای سال 1399 بودجه ای معادل 9 میلیارد تومان برای طرح های اشتغالزا تخصیص می دهد؟

برترین ها

دیگر مقالات

مرتبط


نقش بسته بندی در بازاریابی محصولات خرد و خانگی

تولید و عرضه هرمحصولی نیازمند بررسی و رعایت اصول و سلسله مراتبی است که فروش آن را تضمین کند. در این میان بسته‌بندی یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در فرایند فروش محصولات و تولیدات خانگی است. که اهمیت آن را می‌توان در افزایش قیمت محصول، حفظ کیفیت و سلامت محصولات، نحوه چیدمان محصولات در بسته بندی و همچنین امکان انبار کردن آنها بصورت اصولی مشاهده کرد.


بسته بندی محصولات درواقع مرحله پس از تولید خواهد بود که می‌تواند علاوه بر ایجاد شاخه‌ای جدید از کسب و کار خانگی به عنوان فعالیت تکمیلی، توسط خود شخص تولید کننده و یا به عنوان فعالیت مکمل توسط سایر افراد علاقمند به این رشته ایجاد شده و باعث بوجود آمدن نوع جدیدی از کسب و کارهای خانگی در جهت تکمیل زنجیره ارزش افزوده گردد.


یکی از امکانات موجود در کشور، داشتن قدمت دیرینه در زمینه تولید انواع صنایع دستی است. بسیاری از این صنایع از قبیل فرش همچنان در میان سایر کشورها نماد و یادآور هنر کشور ایران است. اما سؤال اینجاست که چرا بسیاری از صنایع خاص کشور درحال حاضر به عنوان هنر و سوغات سایر کشورها عرضه می‌گردند. درحالیکه که بسیاری از این تولیدات درواقع ساخته شده در داخل کشورو به دست هنرمندانی است که در کارگاه‌هایی کوچک و گاهاً در منازل اقدام به تولید می‌کنند.


متأسفانه این محصولات ارزشمند، تنها به دلیل عدم تبلیغات و بازار فروش با قیمتی کمتر از ارزش واقعی خود به سایر کشورها فروخته می‌شوند. به این ترتیب نه تنها ارز قابل توجهی وارد کشور نمی‌شود بلکه محصولاتی که دست رنج ملت شریف ایران است به قیمت ناچیز و به صورت فله‌ای، به دیگر کشورها فروخته می‌شود.

در اینجاست که اهمیت بسته بندی در بازاریابی محصولات خرد و خانگی احساس می‌شود. بسته بندی می‌تواند سه اثر کلی بر روی محصولات و تولیدات خرد و خانگی داشته باشد: اولین مورد، توجه به جنبه ترغیبی محصولات است. مورد دوم، بخش اطلاع رسانی و شناسایی محصولات را داشته و جنبه سوم دراصل نقش محافظت محصولات را دارد.


به نوعی محصولات تولید شده در کسب و کارهای خانگی صرفا محدود به کالاهای عرضه شده نیستند و به نوعی اصالت و فرهنگ کشور را به سایر کشورها معرفی می‌کنند. بنابراین، بسته بندی تولیدات نقش کلیدی بر رفتار مصرف کنندگان و ترغیب آنها به خرید و استفاده از صنایع دستی و محصولات خرد و خانگی خواهد داشت. زیبایی ظاهری، قدرت رقابت با محصولات مشابه و حفظ کیفیت و سلامت محصولات از دیگر دلایل توجه به بسته‌بندی در فروش محصولات خرد و خانگی است. بطوریکه می‌توان گفت، بسته بندی و تولید محصولات در یک سطح اهمیت قرار دارند. اما متأسفانه هنوز نقش بسته‌بندی آنطور که می‌بایست جایگاه خود را نیافته است.


چه بسا محصولاتی که در کارگاه‌های کوچک و یا در خانه تولید شده و از نظر کیفیت در سطح عالی هستند اما به دلیل بسته بندی نامرغوب نمی‌توانند آنچنان که شایسته است، به بازار عرضه شده و به قیمت واقعی خود بفروش برسند. این درحالی است که بسیاری از صنایع تولید انبوه در کارخانه‌ها برخلاف کیفیت متوسط، تنها به دلیل توجه به نحوه بسته بندی محصول و رعایت تنوع در نوع و طرح بسته بندی‌ها و مطابق با انواع سلایق، توانسته‌اند توجه مشتریان را به خود جلب کرده و تولیدات خود را به بالاترین قیمت بفروش برسانند و از این راه درآمدهای انبوه کسب کنند. ‌


باتوجه به تنوع محصولاتی که توسط کسب و کارهای خرد و خانگی تولید شده‌اند. همچون ظروف سفالی با احتمال شکستن، ظروف قلم‌کاری، منبت و معرق کاری شده با ارزش مالی و فرهنگی، محصولات خوراکی دارای تاریخ انقضا که لازم است برای رسیدن به بازار هدف مسافتی را نیز طی کنند، همچنین برای سهولت چیدمان در حمل و نقل، بصورتی که بدون اینکه به محصولات آسیبی وارد شود و بخشی از آنها از چرخه فروش و تولید ارز خارج شود، وجود بسته بندی را بیش از پیش ملزم می‌کند.


ایده پردازی در زمینه نوع بسته بندی ممکن است کار سختی به نظر برسد اما توجه داشته باشید ایده پردازی توجه به محیط اطراف، رعایت ظرافت و زیبایی بصری، عواملی هستند که موفقیت شما را تضمین می‌کنند. پیشنهاد استفاده از بسته‌بندی‌های ساده‌ یا الهام از نمونه‌های موفق داخلی و خارجی، همفکری با متخصصان و حتی دوستان و همچنین توجه به هرآنچه که برای یک بسته بندی موفق لازم است و  می‌تواند برای شروع کار به شما کمک کند.


در دنیای امروز با وجود تخصص های مختلف در زمینه بازاریابی، فروش، توسعه کسب و کارهای مختلف می‌توان به یقین گفت که نقطه اتکای تمامی رشته‌های مربوط به توسعه انواع کسب و کار، نحوه نمایش محصول در قالب بسته بندی و بازاریابی آن است. یکی از عوامل مؤثر برای ورود به بازارهای بین المللی داشتن ظاهر و بسته‌بندی درخور توجه و گویای کیفیت محصولات است. هنر طراحی بسته بندی می‌تواند شانس فروش انواع محصولات را در بازارهای کوچک و بزرگ افزایش دهد.

مقاله مرتبط: توجه به تنوع بسته بندی در احیای تولیدات سنتی




نظرات کاربران

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!