آیا میدانستید : آیا می‌دانید که 183هزار بسته صنایع دستی، 12 هزار بسته ایده محور ، 92 هزار بسته تک محصولی و 52600 بسته ترکیبی در بخش هدایای سازمانی سامانه راسته بازار وجود دارد.

نقش بافت جاجیم در رونق کسب و کار خانگی

یکی از کسب و کارهای بالقوه خرد و خانگی که کمتر به آن توجه شده است بافت جاجیم است. جاجیم یا جاجم به نوعی زیرانداز یا فرشی نازک گفته می‌شود که در گذشته توسط عشایر و روستاییان بافته می‌شد. اغلب از جاجیم به عنوان وسیله‌ بسته‌بندی وسایل، زیرانداز و حتی بالاپوش استفاده می‌کردند از دیگر کاربردهای جاجیم می‌توان تولید پلاس، فرش و یا رختخواب پیج در قدیم و روکش انواع مبل، کوسن، کیف و کفش نام برد.
طرح و نقش جاجیم بسته به بستر و منطقه جغرافیایی بافت، متفاوت خواهد بود. طرح و نقشی که زنان هنرمند کشور در بافت جاجیم در مناطق مختلف کشور بکار می‌برند در نوع خود بی‌نظیر و منحصر به فرد است. باتوجه به تنوع محصولات جاجیم و بازار گسترده داخلی و خارجی برای این دست محصولات، خانوارهایی که با آگاهی از شیوه‌های بازاریابی و فروش محصولات خرد و خانگی به این عرصه وارد شوند با موفقیت قابل توجهی روبرو خواهند شد. این دست محصولات را هم در غرفه‌های نمایشگاهی، می‌توان به فروش رساند و همچنین به کمک بازاریابی دیجیتالی در بستر تلفن‌های هوشمند قابل عرضه هستند.

نحوه بافت جاجیم

برای بافت جاجیم معمولاً پس از تهیه نخ‌های مورد نیاز در رنگ‌های مختلف و متنوع به یک دار که بصورت افقی برروی زمین قرار می‌گیرد نیاز است. بطور کلی بافت جاجیم شبیه به بافت گلیم است تنها تفاوت جاجیم و گلیم این است که جاجیم در چهار تخته بافته شده و در انتها به یکدیگر دوخته می‌شوند.
با اینحال سبک بافت جاجیم نسبت به سایر بافته‌ها کمی متفاوت است. به این ترتیب که جاجیم بافته شده از نوارهای تارنمای پشمی و با تارهای نسبتاً ضخیم و پودهای تک رنگ و باریکتر است و اصطلاح تارنما در بافت جاجیم به علت ضخامت تار و نازکی پود آن است که باعث می‌شود پود آن مشاهده نشود. 
دار مخصوص جاجیم بطور تقریبی 10 متر طول دارد و توسط چهار میخ چوبی به یکدیگر وصل شده‌اند. نخ‌ها دور تا دور این چهار جهت پیچیده می‌شود که به اصطلاح به آن چله کشی می‌گویند. رنگهای مختلف دورتا دور چله می‌چرخند تا نقش‌ جاجیم شکل بگیرد. پس از چله کشی دار را بصورت افقی برروی زمین قرار داده و بافت جاجیم شروع می‌شود. بطور کلی جاجیم‌ها دو نوع هستند، منقوش و بی‌نقش. جاجیم بی‌نقش بسته به ترکیبات رنگی چله‌کشی و بصورت ساده و تنها با تنوع رنگی بافته می‌شوند. جاجیم منقوش نیز بصورت دست بافت و با دو دسته تار جدا بافته می‌شود که تارهای سطح رویی دارای نقشهایی هستند و دسته زیرین بصورت ساده و به نوعی زمینه نقوش را تشکیل می‌دهند. 
درگذشته امکان بافت جاجیم در منازل روستایی وجود نداشت به همین دلیل دار جاجیم در معابر و کوچه و خیابان روستا برپا می‌شد که اصطلاحاً به آن دراز کردن جاجیم می‌گفتند. چله و سه پایه جاجیم بافی این قابلیت را دارد که در مواقع لازم جمع شده و برای ادامه بافت مجدداً برپا و یا اصطلاحاً دراز شود.
جاجیم ازجمله تولیدات خرد و خانگی است که اغلب در منازل و توسط یک یا چند نفر از اعضای خانواده بافته می‌شود و باتوجه دسترسی به مواد اولیه ارزان و اینکه نیازی به صرف هزینه جهت استخدام نیروی کار ندارند، بافت جاجیم ارزش افزوده‌ قابل توجهی برای کسب و کارهای خرد و خانگی ایجاد خواهد کرد.

نیاز بازار بر اساس کاربرد جاجیم در زندگی روزمره

یکی از مهمترین کاربردهای جاجیم از دیرباز استفاده از آن به عنوان کرسی بوده است اما امروزه می‌توان ملاحظه کرد که از جاجیم برای بافت انواع پشتی‌ها، کوسن، مبلمان، ساک دستی، روفرشی، رومیزی، سجاده، انواع کیف و کفش و دمپایی و حتی روکش ماشین استفاده می‌شود. نقش و طرح جاجیم زیبایی و دوام آن ازجمله ویژگی‌هایی است که باعث محبوبیت جاجیم در میان انواع سلایق می‌شود. امروزه حتی جاجیم به عنوان تابلو فرشهای نفیس و زیبا نقش و رنگی تازه به دیوارهای منازل بخشیده است.
امروزه با توجه به استقبال عمده علاقمندان به محصولات سنتی و صنایع دستی و کاربرد آنها در زندگی روزمره می‌توان از این کالای نفیس که حاصل ذوق و هنر ایرانی است در جهت تولید انواع محصولات کاربردی و تزئینی استفاده نمود. جاجیم توانسته است جایگاه خود را درمیان سایر دست‌بافته‌ها تثبیت کند، می‌توانید ملاحظه کنید که امروزه بسیاری از زنان تمایل دارند دکوراسیون منزل خود را با استفاده از صنایع دستی از قبیل جاجیم تزئین و طراحی کنند. زیبایی و طراوتی که این بافته‌ها در منازل و محل اسکان افراد برجای می‌گذارد حاصل ذوق و سلیقه‌ ایرانی است که در صنایع دستی آنها نمود می‌یابد.
همچنین استفاده از جاجیم به عنوان زیر انداز، بخصوص در طبیعت زیبا نقش و رنگی زیبا به فضای اطراف می‌بخشد. افراد مایل هستند این طرح و رنگی که برگرفته از نقش طبیعت است را به عنوان فرش، کوسن، رومیزی و سایر وسایل تزئینی به دکوراسیون منازلشان اضافه کنند و فضایی شاد با رنگ و بوی سنتی را وارد خانه‌های خود کنند. این سبک سلیقه باعث بوجود آمدن بازاری گسترده در فروش صنایع سنتی شده است و فرصتی مناسب برای کسب و کارهای خرد و خانگی است تا با استفاده از این بازار و توجه به سلایق مشتریان محصولات و تولیدات خود را به فروش برسانند. 
تبلیغات گسترده و بازاریابی این قبیل محصولات از طریق طراحی کاتالوگ، ایجاد شناسنامه برای محصول جهت رقابت با بازار پر فروش محصولات صنعتی برای فروش این قبیل محصلات ضروری است. امروزه حضور در جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های عرضه مبلمان و دکوراسیون منازل و ادارات برای ایده پردازی و همچنین آشنایی با سبک و سلایق امروزی و همچنین شرکت در این نمایشگاه‌ها برای معرفی برند و عرضه محصولات به مشتریان و علاقمندان ازجمله بسترهای مناسبی برای رشد و توسعه این فعالیت اقتصادی شود.



کلمات کلیدی :

صنایع دستی


نظرات کاربران

برای ارسال نظر باید وارد حساب کاربری خود شوید!